Parkhuisje Reeshof slimme manier voor gedragsverandering

Voor hongerige parkbezoekers is het voortaan mogelijk om bezorgmaaltijden af te halen in het Reeshofpark. In opdracht van Gemeente Tilburg maakte Fama Volat, een marketing communicatiebureau o.a. gevestigd in Tilburg, Parkhuisje 4, een bijzonder huisje in het park met dubbelfunctie. Enerzijds is het een officieel adres als afhaalpunt voor bezorgmaaltijden, anderzijds een afvalpunt voor al het vuil in het park.

Parkhuisje 4 zorgt voor meer blije gezichten in het park (bestel/bezorggemak) en rondom het park (minder verdwaalde bezorgers), maar is bovenal een nudge naar schoner gedrag. Door op een slimme manier gebruik te maken van de wederkerigheidswet. Voor wat, hoort wat. Makkelijk bestellen en bezorgen, in ruil voor een schoon park.

Aanleiding

"In en rondom parken zien we twee vormen van gedrag die afwijken van de leefbaarheidsnorm, namelijk afvalgedrag en bestelgedrag", legt Nick van de Hei, Behavioral Strategist bij Fama Volat, uit. "Een welbekend beeld in de Nederlandse media: een park bezaaid met zwerfafval na een zonnige dag. Ondanks de vele gedragsregels die gemeentes communiceren in parken – over wat wel en wat niet mag – vindt de parkbezoeker het blijkbaar lastig om zich schoon te gedragen. De vraag is: gebruiken we de juiste gedragsaanpak? Bezoekers gaan voor ontspanning naar het park, maar worden vervolgens beperkt in hun vrijheden. Tegelijkertijd is maaltijdbezorging de afgelopen jaren – mede door een covid-periode met gesloten terrassen – steeds populairder geworden. Het (nauwkeurig) laten bezorgen van een maaltijd in een park is echter niet ideaal. Het park kent geen bezorgadres en dus wordt wel eens een omliggend huis met huisnummer gebruikt, blijkt uit gesprekken met de doelgroep. Het gevolg? Verdwaalde maaltijdbezorgers, gepikeerde omwonenden en een verstoring van de ontspanningsmodus bij parkbezoekers."

Idee

"Om tot gedragsverandering te komen, doen we een beroep op één van de ‘weapons of influence’ van gedragswetenschapper Robert Cialdini: de wet van wederkerigheid". legt Nick verder uit. "Voor wat, hoort wat. Makkelijk bestellen en bezorgen, in ruil voor een schoon park."

Eerder werd het parkhuisje geintroduceerd in Eindhoven. De belangrijkste resultaten uit dit experiment waren:

1) Aandacht voor een vernieuwende aanpak van zwerfafval in parken.
- Wethouder Klimaat, energie, grond en vergroening Rik Thijs (Gemeente Eindhoven) opent Parkhuisje 3 met een eerste online bestelling en is daarmee politieke ambassadeur van het initiatief.
- Regionale en landelijke media schrijven over het huisje; op social media is het huisje een mysterie.
- Parkhuisje 3 is onderdeel van Dutch Design Week 2022; het grootste designevenement van Noord-Europa voor vernieuwende ontwerpen en concepten.
2) Een schoner en fijner park voor bezoekers en omwonenden.
- Afname van zwerfafval in het Urban Sportpark gedurende de pilot (aldus afval aannemer).
- Afname van meldingen over de openbare ruimte in en rondom het Urban Sportpark gedurende de pilot (aldus Gemeente Eindhoven). Zo zijn er in deze drie maanden géén meldingen binnengekomen.

Stip aan de horizon

Deze zomer kunnen de Tilburgers kennis maken met Parkhuisje 4 in het Reeshofpark, het doel is om op termijn in alle drukbezochte parken aanwezig te zijn.

Hoe werkt het Parkhuisje?

Stap 1: Bestel je take away maaltijd en laat het bezorgen op Parkhuisje 4 Skatebaan Reeshofpark
Stap 2: De bezorger komt naar afhaalpunt Parkhuisje 4 Skatebaan Reeshofpark.
Stap 3: Geniet van je maaltijd!
Stap 4: Klaar? Gooi je afval weg in Parkhuisje 4
Stap 5: Veel plezier met sporten of relaxen in een schoon park

Meer nieuws