Candour.Digital is laatste Impactmaker van het Kwartaal 2023

Candour.Digital is uitgeroepen tot vierde en daarmee laatste Impactmaker van het kwartaal van 2023. Een innovatieve fashion-tech startup uit Tilburg die gelooft dat circulaire commercie bijdraagt aan een duurzame samenleving. Of, zoals ze het zelf omschrijven, ‘We geven merken inzicht in de levensloop van hun (circulaire) producten, ondersteunen circulaire business modellen en helpen om grip te krijgen op retourstromen’. Dit doen ze met een digitaal besturingssysteem voor circulaire mode. Hiermee krijgt ieder kledingstuk een digitale kopie, zodat merken gemakkelijk reparatie, resale en recyclingdiensten kunnen aanbieden. Ook is het hierdoor mogelijk om een beloning te koppelen in de vorm van statiegeld. En daarmee draagt deze Tilburgse startup bij aan bewustwording en gedragsverandering onder consumenten.

Wethouder Bas van der Pol (economie) reikte als erkenning een Impact Award uit tijdens het bezoek op 17 november jl. Zijn reactie: "Tilburg wil in 2045 circulair zijn en als vernieuwende textielstad willen we als eerste versnellen in hergebruik van kleding en materialen. De nieuwe UPV wetgeving (een wettelijke verplichting per 1 juli 2023 waarbij producenten en importeurs van kleding en huishoudtextiel verantwoordelijk zijn voor de afvalfase van producten die zij in Nederland op de markt brengen, red.) maakt een hoogwaardige circulaire 'stofstroom' extra urgent. Dat Haiko en Lex als Tilburgse startup daar een belangrijke bijdrage aan kunnen leveren is fantastisch. De impact die Candour.Digital met een innovatief digitaal kledinglabel kan maken is veelbelovend en inspirerend. Dit zou de kledingindustrie voorgoed kunnen veranderen. En dat allemaal vanuit Gebouw 90, onze nieuwe locatie voor startups in Spoorzone Tilburg.”

QR-code

"Vanuit de filosofie om met circulaire mode en innovatieve Tech bij te dragen aan een betere wereld zijn we in 2020 begonnen”, legt Haiko Huvenaars, een van de oprichters, uit. “Onlangs is onze startup door een samenwerking met het Amsterdamse merk New Optimist in een stroomversnelling gekomen. We hebben een digitaal systeem ontwikkeld waarbij via een QR code in het label van een kledingstuk dit item kan worden gevolgd, vanaf het moment van verkoop tot het punt dat het kledingstuk gerecycled wordt tot nieuwe grondstof.

Statiegeld

Als klanten hun gekochte kledingstuk weer inleveren bij een van de winkels die meedoen of bij New Optimist zelf krijgen zij het bij de aankoop betaalde statiegeld terug. Het was voor ons een logische volgende stap in het proces, je kunt alles met het digitale paspoort registreren, dus ook statiegeld.” Per kledingstuk wordt maximaal 10 euro gevraagd, dat komt op de bankrekening van een onafhankelijke stichting te staan. Zo krijgt de koper dat geld altijd terug, zelfs als het modemerk failliet gaat. Dit is iets dat niet eerder in de fashion-industrie is gebeurd, en kan dus een echte gamechanger zijn. “Als je in circulair textiel iets wil ondernemen bestaan er weinig betere plekken dan Tilburg om dat te doen, aldus Haiko.”

Het complete interview met Candour.Digital lees je vanaf 29 november op makeitintilburg.com/ondernemersverhalen. 

Impactmaker van het kwartaal is een initiatief van de gemeente Tilburg en Make it in Tilburg (Citymarketing Tilburg). Het staat ieder kwartaal stil bij een Tilburgse onderneming die onderscheidend is door innovatie, creativiteit en ondernemerschap. Impactmakers zijn de ondernemers in Tilburg die impact maken, binnen en buiten de stadsgrenzen.

Meer nieuws