Joost (1975) en Dion (1946) Ketelaars staan aan het roer van een familiebedrijf dat dateert van 1906, gesticht door Jos Ketelaars als een koperslagerij aan de St. Josephstraat. Het bedrijf produceert aanvankelijk vooral melkkannen voor boeren in de omgeving, maar ontwikkelt zich al snel tot een loodgieterij die veel werk verzet voor Tilburgse textielbedrijven als Van den Bergh (BEKA), Swagemakers en AaBe.

Meerdere markten

Het bedrijf richt zich ook op de particuliere markt en die strategie blijkt heilzaam als in de jaren zestig en zeventig de textielindustrie in de stad zo goed als teloor gaat. Het bedrijf groeit echter vooral als gevolg van de nieuwbouwgolf in het naoorlogse Nederland, met de opmars van zaken als het toilet met waterspoeling en douches. Van mogelijk nog grotere invloed op de bedrijfsontwikkeling is de overgang van het Tilburgs cokesgas naar Gronings aardgas in de jaren zestig. Nederland stapt massaal over op het koken en verwarmen op aardgas. Om die reden opent Wim Ketelaars JosZn. aan de Lanciersstraat 54 tevens een winkel, met in de etalage gasfornuizen en gaskachels.

Andere locatie

Door de aanhoudende groei van het bedrijf en de ontwikkeling van de omgeving wordt de huisvestiging te klein en verhuist het bedrijf naar zijn huidige onderkomen aan de Galjoenstraat 45, nabij de Piushaven. Hier viert men in augustus 1978 de opening van een groot vernieuwd bedrijfspand met werkplaats, kantoren en een showroom met 13 luxe keukenopstellingen.

Vanaf 1993 richt het bedrijf zich volledig op de installatietechniek, met activiteiten op het gebied van centrale verwarming, duurzame (zonne-) energie, airco en warmtepompen. Het bedrijf – dat momenteel uit 17 mensen bestaat – heeft zich ook gespecialiseerd in medische aanpassingen gericht op senioren en gehandicapten. Struikelblokken heeft het bedrijf niet veel gekend, al zou men wensen dat de gemeente bij het verstrekken van opdrachten wat meer oog had voor bedrijven uit de stad. En over vijf jaar? Dan doen wij in grote lijnen hetzelfde, al hebben we een scherp oog voor vernieuwingen, bijvoorbeeld in de energievoorziening.

Expo 88 - A heart for business

Dit verhaal is onderdeel van Expo 88 - A heart for business. Deze tentoonstelling – met foto’s in zowel Station 88 als op de universiteit - laat twintig diverse ondernemers zien die hun opleiding aan de universiteit of een hbo-instelling volgden, familiebedrijven, starters, ondernemers van buitenlandse komaf en ondernemers die begeleid zijn door de afdeling ondernemersadvies van de gemeente Tilburg. Bedrijven die al wat langer bestaan, maar ook betrekkelijke nieuwkomers. Fotografen Erik van der Burgt en Tommy de Lange brachten naar aanleiding van de opening van Station 88 op 1 maart de ondernemers in beeld. De tentoonstelling wordt mogelijk gemaakt door bijdragen van Citymarketing Tilburg (Make it in Tilburg), Station 88 en Tilburg University.